Program Senior Movie 2021

Czwartek 23.09

16.00 projekcja filmu „Ciekawe historie o Pogodnie i Łęknie” autorstwa członków SUTW zespołu Foto-Video

17.00 wystawa fotografii Jarosława Gaszyńskiego „Siła”

wystawa fotografii Marzeny Marcinkiewicz i Krzysztofa Kuźnickiego „Cztery sekundy”

18.00-18.30 wykład „Prawa autorskie w filmie” Marcin Korneluk

19.00-19.30 Gala otwarcia

19.30 POLSKIE DOKI – projekcja filmu „Lekcja miłości”, reż. Małgorzata Goliszewska, Katarzyna Mateja. Po projekcji spotkanie z reżyserką Małgorzatą Goliszewską

Piatek 24.09

12.00-13.30 I Blok (Konkurs Główny)

13.30-15.00 II Blok (Konkurs Główny)

15.00-16.00 Przerwa

16.00- 17.30 III Blok (Konkurs Główny)

Po każdym bloku spotkanie z twórcami oraz dyskusja z publicznością.

19.00 POLSKIE DOKI – projekcja filmów „Takiego pięknego syna urodziłam”

oraz „Do bólu” w reżyserii Marcina Koszałki. Po projekcji spotkanie z reżyserem.

Sobota 25.09

11.00- 12.30 IV Blok (Konkurs Główny)

12.30-14.00 V Blok (Konkurs Główny)

Po każdym bloku spotkanie z twórcami oraz dyskusja z publicznością.

14.00-15.00 Przerwa

15.00-16.00 Blok I (Konkurs Senior Topic)

16.00-16.15 Przerwa

16.15 -17.15 Blok II (Konkurs Senior Topic)

17.15 -18.00 Spotkanie z twórcami oraz dyskusja z publicznością.

19.00-20.00 DOBRY FILM – „Berlin: symfonia wielkiego miasta”, reż. Walter Rutmann z muzyką na żywo w wykonaniu Jerzego Pachlowskiego i Michała Przybyszewskiego

20.00-22.00 – EVENT – 10 lecie Stowarzyszenia Kamera – rozmowa z członkami stowarzyszenia oraz prezentacja filmów produkcji Stowarzyszenia Kamera.

Niedziela 26.09

11.00-13.30warsztaty dramowe inspirowane filmem „Wieża z klocków”, reż. Magdalena Myszkiewicz, Krzysztof Kuźnicki

14.00 -15.00 OKNO NA ZACHÓD – „Nie wiem gdzie jestem”, reż. Jakub Romanowski

15.00-16.30 DOBRY FILM – „Czyściciele internetu”, reż. Moritz Riesewieck/Hans Block

17.00-18.15 OKNO NA ZACHÓD – „Mateczniki”, reż. Paweł Kulik

19.00-21.00 Gala wręczenia nagród plus projekcja zwycięskich filmów.

 


POKAZY POZAKONKURSOWE:


POLSKIE DOKI

 

„Lekcja miłości” / „Lessons of love” – reż./dir. Małgorzata Goliszewska/Katarzyna Mateja

dokumentalny/Polska 2019/74 min.

„Ta cząstka życia należy do mnie!” stwierdza Jola – ekscentryczna, kochająca kolorowe stroje kobieta tuż przed siedemdziesiątką. Po pięćdziesięciu latach zdobywa się na ważny krok – ucieka z Włoch, od małżeńskiego koszmaru, do swojego rodzinnego Szczecina. Tam wreszcie żyje tak, jak zawsze marzyła: tańczy, śpiewa, pisze wiersze i piosenki. Jej teksty opowiadają o miłości, której nigdy nie zaznała. W oczach Joli świat jest romantyczny, kolorowy, dramatyczny. Pewnej nocy na parkiecie w Cafe Uśmiech poznaje Wojtka – starszego od siebie mężczyznę, który zakochuje się w niej bez pamięci. Wszystkie przyjaciółki Joli, a także szóstka jej dzieci, namawiają ją do rozwodu z Bogdanem, alkoholikiem, który został we Włoszech. Tylko ksiądz stara się ją od tego odwieść, twierdząc, że powinna wybaczyć i pozostać wierną do końca. Jola się waha i nie wie, co robić. Zmierzyć się z trudnym rozwodem i wyjść na nowo za mąż? A może po prostu żyć chwilą i nie wracać do przeszłości? Czy odważy się żyć swoim życiem?


„Takiego pięknego syna urodziłam” / „Such a nice son I gave birth to” – reż./dir. Marcin Koszałka

dokumentalny/Polska 1999/25 min.

Film stanowi „portret rodziny we wnętrzu”. Koszałka, umieszczając kamerę w krakowskim mieszkaniu rodziców, zapisał na taśmie nie tylko prawdę o sobie, ale także prawdę o swoich bliskich – matce, która żyje w nieustan­nej histerii i ma ogromne preten­sje do syna, oraz ojcu, który czasem bier­nie znosi krzyki i upokorzenia ze strony żony, a czasem razem z nią oskarża syna o wszystko, co naj­gor­sze.

 

„Do bólu” / „Till it hurts” reż. /dir.Marcin Koszałka

dokumentalny/Polska/2008/25 min.

Opowieść o 53-letnim samotnym lekarzu psychiatrii, który mieszka ze swoją nadopiekuńczą matką. Kiedy w jego życiu pojawia się inna kobieta, wybucha konflikt. Po wielu latach erotycznej abstynencji Ewa obudziła w nim na nowo mężczyznę, ale matka mężczyzny robi wszystko, by zrezygnował z uczucia. Syn odpowiada słowami św. Pawła: „Dzieci, szanujcie swoich rodziców, bądźcie im posłuszne. Rodzice, nie rozdrażniajcie swoich dzieci, żeby nie traciły ducha”.

 


DOBRY FILM

 

„Berlin: Symfonia wielkiego miasta” / „Berlin: Symphony of a Metropolis” – reż./dir. Walter Rutmann

dokumentalny/ Niemcy 1927/65 min.

Dzieło Walthera Ruttmanna użyczyło tytułu gatunkowi filmowemu, który historycy kina nazwali symfonią miejską. Filmy tego nurtu, powstające niezależnie od siebie w różnych częściach Europy i Ameryki Północnej na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku, łączyły cechy filmu dokumentalnego i eksperymentalnego. Były one wyrazem fascynacji rozwojem miast epoki industrialnej i kształtującego się na oczach filmowców nowego, wielkomiejskiego stylu życia.
„Berlin, symfonia wielkiego miasta” jest opowieścią o jednej dobie z życia niemieckiej stolicy, podzieloną na pięć aktów odpowiadających kolejnym porom dnia. Rytm filmu – podobnie jak rytm miejskiej aktywności – staje się coraz szybszy w miarę upływu czasu. Awangardowy dokument Ruttmanna to portret miasta-maszyny.


„Czyściciele internetu” / „The Cleaners” – reż./dir.Moritz Riesewieck/Hans Block

dokumentalny/Niemcy, Brazylia 2018/88min.

„Czyściciele internetu” przedstawiają kulisy, skutki i ofiary internetowej cenzury, która w dużej mierze zarządzana jest w krajach Trzeciego Świata. Film śledzi pięciu spośród tysięcy outsourcingowanych przez Dolinę Krzemową „cyfrowych śmieciarzy”, których praca polega na usuwaniu „nieodpowiednich” treści z internetu. Przeciętny „czyściciel” musi codziennie obejrzeć i ocenić tysiące obrazów i nagrań, co pozostawia trwały ślad na ich psychice.

Kto decyduje o tym, dlaczego jedne zdjęcia mogą pojawić się w sieci, a inne nie? Dlaczego usunięto satyryczne zdjęcie Donalda Trumpa, a jego artystce zamknięto fejsbukowe konto? Jak to możliwe, że Facebook czy Instagram mają dziś taką władzę, o jakiej do tej pory większość państw mogłaby tylko pomarzyć? Film szuka odpowiedzi na te pytania z czołowymi ekspertami w zakresie wolności słowa w internecie: Davidem Kayem, korespondentem ONZ i Sarah T. Roberts, profesorką na UCLA oraz ekspertką w zakresie komercyjnego moderowania treści online.


OKNO NA ZACHÓD

„Mateczniki” reż./dir Paweł Kulik

dokumentalny/ Polska 2020 /42 min.

Obraz opowiada o pracy profesora Matławskiego nad monografią o rodzinnej, nadodrzańskiej wsi Żabnica. Poszukując materiałów badacz zauważa, że losy powojennych mieszkańców, budowanie własnej tożsamości, są podobne dla całego obszaru województwa. Dostrzega jednocześnie niemiecką przeszłość tych ziem oraz podobieństwo losów byłych i obecnych mieszkańców – trudną sytuację przybyszów zasiedlających zachodniopomorskie oraz dramat niemieckich wysiedleńców.  Zauważa, że wojna i wszelkie totalitaryzmy są złem niszczącym dorobek pokoleń.


„Nie wiem gdzie jestem”/ I don’t know where I am/ reż./dir. Jakub Romanowski

dokumentalny/ Polska 2020/ 22 min.

Pamięć pomaga podtrzymać tożsamość człowieka. Dzięki niej możemy rozpoznać bliskich, nabywać nowe umiejętności i odtwarzać wspomnienia. „Nie wiem gdzie jestem” opowiada o największym antagoniście pamięci – zapomnieniu. To poszukiwanie odpowiedzi na pytanie kim jest człowiek bez swojej tożsamości. Anna, 89-letnia kobieta w wyniku postępującej choroby Alzheimera nie może funkcjonować sama i zamieszkuje z rodziną. Film ukazuje próbę zaadaptowania się jej członków do nowej sytuacji, jest poszukiwaniem bliskiej im osoby, która przez chorobę wydaje się być kompletnie obca.


WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:

Warsztaty z dramy

Warsztaty z dramy inspirowane filmem „Wieża z klocków” w reż. Magdaleny Myszkiewicz i Krzysztofa Kuźnickiego.

Warsztat porusza tematykę adopcji a poprzez wchodzenie w role, uczestnicy mają możliwość „oglądu” problemu z różnych pozycji, perspektyw, konfrontowania własnych doświadczeń oraz postaw i wartości. W czasie zajęć pojawią się elementy zabawy, ruchu, wykorzystywanie w działaniu fantazji,opowiadanie historii, odkrywanie tajemnic. Uczestnictwo w zajęciach dramowych daje możliwość wypróbowywania różnych nowych zachowań, przyjrzenia się jak inni reagują na nie, zrozumienia motywów i wartości, które wpływają na nasze decyzje, poszerza perspektywę patrzenia na siebie i innych poprzez doświadczenia bycia w różnych rolach. Drama stosowana (ang. applied drama) to metoda pracy z grupą, którą wykorzystuje aktywne techniki teatralne tj. improwizację, pracę z ciałem, odgrywanie ról itp.

prowadzący

Agnieszka Michalska socjolog, terapeuta, ukończyła Szkołę Trenerów Dramy oraz Studium Terapii przez Sztukę w Teatrze Ludowym w Krakowie oraz szereg innych szkoleń z zakresu pracy z grupą. Ma 20-letnie doświadczenie w prowadzeniu warsztatów z zakresu rozwoju osobistego, dramy, terapii. Realizatorka projektów z zakresu edukacji filmowej dla młodzieży i seniorów.


Wykład

„Prawa autorskie w filmie” Marcin Korneluk

Marcin Korneluk – reżyser, scenarzysta. Biegły sądowy z zakresu kinematografii, multimediów, fotografii, grafiki i wyceny praw autorskich.


 

 

Event

10 lecie Stowarzyszenia Kamera – rozmowa z członkami stowarzyszenia oraz prezentacja filmów produkcji Stowarzyszenia Kamera.

„Stowarzyszenie Kamera to nasza fabryka snów. To przestrzeń, w której realizujemy najskrytsze swoje marzenia twórcze. Od postawienia kropki na kartce papieru po obrazy filmowe. Od myśli po spektakl. Od srebra do pliku cyfrowego. Od cegły do muru. Filmy i ludzie . Pasja i misja.”  Krzysztof Kuźnicki, Prezes Stowarzyszenia Kamera

10 lat istnienia i działania Stowarzyszenia Kamera to okazja do wspomnień, podsumowań oraz wytyczania nowych kierunków na przyszłość. Zapraszamy na dyskusję z założycielami,członkami stowarzyszenia i artystami współpracującymi z Kamerą oraz projekcje filmowe.


Wystawa fotografii Jarosława Gaszyńskiego „Siła”

Cytat Marie Curie-Skłodowskiej: „Musimy mieć wytrwałość i ponad wszystko wiarę w siebie” ilustruje przesłanie wystawy „Siła”.

Jarosław Gaszyński zajmuje sie fotografią od 1978 roku. Mieszka w Szczecinie.

 


 

Wystawa fotografii Marzeny Marcinkiewicz i Krzysztofa Kuźnickiego „Cztery sekundy”

Kręgi zboża, piramidy i inne cuda świata. Fotografia. Człowiek od zawsze chciał utrwalać obrazy, które widzi dookoła oraz swoje historie. Ekspozycja fotografii trwajacej 4 sekundy to jak oglądanie krótkich form dokumentalnych.

 


Projekcja filmu „Ciekawe historie o Pogodnie i Łęknie” autorstwa członków SUTW zespołu Foto -Video

Krótki film reportażowy prezentujący mało znaną część dzielnicy Pogodna i Łękna w Szczecinie. Seniorzy zauroczeni tym fragmentem miasta pokazali oddalone od głównych szlaków turystycznych urokliwe miejsca Szczecina.